Islam

Zoeken in christelijke sites

transparant.jpg
Open zoekscherm
buildings-at-night-4.jpg

Jihad nieuws

As the Oslo process unraveled, starting in 1997 I developed an alternative approach: Not more counterproductive negotiations but a return to the classic scenario of defeat and victory. I wrote often on this topic over two decades. I collect them here, a
Read more...
History News Network introduction: Donald Trump's first 100 days have seen the appointment and termination of decorated general Michael Flynn from the Defense Intelligence Agency, the eclipse of former Breitbart News executive Steve Bannon, a steady
Read more...
My youngest child is in 11th grade, so it's time to strap on the sandals again and tour some colleges. After immersing myself in several this week in the Boston area, I offer some impressions: College visits are impressively organized and quite alike,
Read more...
Daniel Polisar of Shalem College in Jerusalem shook the debate over Palestinian-Israeli relations in November 2015 with his essay, "What Do Palestinians Want?" In it, having studied 330 polls to "understand the perspective of everyday Palestinians"
Read more...
The Obama Administration rightly stayed out of Syria through six painful, grisly years of civil war there. Yes, the fighting has cost hundreds of thousands of lives and displaced millions. Yes, the uncontrolled migration of Syrians to Europe caused deep
Read more...

Jihad

Islamitische en christelijke gebedsoproepen zijn niet te vergelijken
Islamitische en Christelijke Gebedsoproepen zijn niet te Vergelijken Steeds vaker klinkt de islamitische gebedsoproep door Nederlandse straten. Je zou kunnen zeggen dat deze Azan voorziet in de behoefte van een groeiende groep Nederlanders met een islamitische achtergrond. Zeker als je beseft dat kerkklokken hier al eeuwen luiden, lijkt het alleen...
Read more...
Weerlegging van de 3 Beste Argumenten tegen het Christendom vanuit de Islam, deel 3b: Het bewijs tegen de claims over de Koran – de Tradities
De 3 beste argumenten tegen het christendom vanuit de Islam Deel 3b Het bewijs tegen de claims van Islamitischeapologeten over de Koran – de Traditie Zoals we in deel 3a van deze serie hebben kunnen zien, worden er nogal wat ongefundeerde aannames gedaan over de tekst van de Koran door...
Read more...
Waren de Kruistochten Offensief?
Waren de Kruistochten offensief? “Algehele veroordeling of lofprijzing van de kruistochten is goede politiek, maar slecht historisch besef.”dr. D. Franke De kruistochten waren een reeks militaire expedities met als voornaamste doel te heroveren wat in vier eeuwen verloren was gegaan aan de islamitische jihad. Volgens historici verloor het christendom van...
Read more...
Weerlegging van de 3 beste argumenten  tegen het christendom vanuit de Islam deel 3a
Weerlegging van de 3 beste argumenten tegen het christendom vanuit de Islam deel 3aDe overlevering van de Koran en de BijbelDit is het derde deel in een reeks reacties op het derde en laatste punt van deze serie. In deel 1 hebben wij gekeken naar de kritiek op de inspiratie...
Read more...
de-3-beste-argumenten-tegen-het-christendom-vanuit-de-islam-weerlegd-deel-2
 Weerlegging van de 3 beste argumenten tegen het christendom vanuit de Islam deel 2In het eerste deel van deze serie van, volgens moslim apologeten, de 3 beste argumenten tegen het christendom vanuit de Islam, keken wij naar het argument tegen de inspiratie van de Thora, oftewel de Pentateuch. In dit...
Read more...
Weerlegging van de 3 Beste Argumenten tegen het Christendom vanuit de Islam deel 1
Weerlegging van de 3 Beste Argumenten tegen het Christendom vanuit de Islam In het gesprek met moslimapologeten kom je nogal wat argumenten tegen waarbij je je afvraagt of die wel zo goed doordacht zijn. Veelal zijn het argumenten die de positie van de moslims zelf om zeep helpt wanneer je...
Read more...
Bijbelse Blunder of de Wetenschap Millennia Vooruit?
Bijbelse Blunder of de Wetenschap Millennia Vooruit? Hoe zou de schrijver van Leviticus kunnen weten wat wetenschappers millennia later zouden ontdekken? Hoe kon men opschrijven wat zo onlogisch lijkt? Wanneer je “heilige teksten” verzint om controle over een volk uit te oefenen, kies je wel voor iets anders dan uitspraken...
Read more...
Voordat de rechten van het ongeboren kind en de moeder tegen elkaar kunnen worden afgewogen, moet bepaald worden wat een ongeboren wezen is. Heeft het überhaupt dezelfde rechten op leven als een geboren mens? Deo Volente NL vergelijkt de foetus en de baby om daar achter te komen. Wat vindt...
Read more...
Jihadisten
Series Nieuwsbrief Ontvangen Zoeken naar: Jihadisten In deze serie kijken we naar de mainstream islam vanuit de vier wetsscholen van het Soennismein vergelijking met de daden van IS. Ook geven we argumenten tegen de notie dat IS niet islamitisch isomdat het bijvoorbeeld geen slechts een minderheid van alle moslims is...
Read more...

N.a.v. Christopher Catherwood, Een gedeelde God. Verschillen tussen islam, christendom en jodendom, Kampen 2008

  

Drie monotheïstische godsdiensten

Veel christenen weten niet hoe hun eigen geloof zich verhoudt tot de twee andere grote monotheïstische godsdiensten, het jodendom en de islam. In Europa zijn we al gewend geraakt aan de vele miljoenen moslims die zich er de afgelopen halve eeuw gevestigd hebben. Maar Amerikanen merkten in de praktijk weinig van de aanwezigheid van andere religies, omdat de moslims die daar wonen – dat zijn er weinig – goed geïntegreerd zijn. De catastrofale gebeurtenissen van 11 september 2001 brachten hier voorgoed verandering in. Er is een verwrongen beeld van de islam ontstaan.

Geen werkelijk verschil?

Na 9/11 werd benadrukt dat jodendom, christendom en islam de drie Abrahamitische godsdiensten zijn. Het was begrijpelijk dat president George W. Bush in een moskee vlak na 9/11 verklaarde dat de islam een religie van vrede is. Dit is inderdaad het geval voor veel moslims vandaag de dag, zeker voor hen die goed geïntegreerd zijn in de Verenigde Staten. In Europa gaat deze integratie veel moeilijker. Maar het probleem is dat veel leken vervolgens beweren dat er geen werkelijk verschil is tussen de drie grote godsdiensten die in één God geloven. Dat is echter niet waar. Dit boek is geschreven met de vraag: welk geloof is waar en waarom?

 

Pluralisme en absolute waarheid

Het is niet populair om in onze pluralistische en postmoderne tijd te suggereren dat er maar één ware godsdienst is. ‘Ik ben een groot voorstander van interreligieuze vrede, (…) maar ik geloof dat iemand deze inspanningen tot vrede kan steunen en tegelijkertijd kan beamen dat één godsdienst – het christendom – absoluut waar is. (…) Het zijn vaak diegenen die geen enkele godsdienst aanhangen die gebelgd zijn over de claims van absolute waarheid’.

 

Zonde

Miljoenen gelovigen, diegenen die wandaden begaan meegeteld, houden vast aan een versie van hun godsdienst waarvan zij geloven dat die absoluut waar is. Daarom zal een soft idee in de trant van ‘we geloven eigenlijk allemaal hetzelfde’ niet de vrede brengen waarnaar we allemaal verlangen. Één van de centrale leerstukken uit de Bijbel, dat overigens ontbreekt in de islam, is dat van de zonde. Zolang er zonde is, kan er geen werkelijke en duurzame vrede zijn.

 

Abraham

Abraham – volgens Hebreeën een schitterend geloofsvoorbeeld – was een man met veel menselijke zwakheden en fouten. We kunnen ons gemakkelijk identificeren met zijn vele worstelingen. Het is opmerkelijk hoe diepgaand de bijbelse verhalen in ethisch opzicht zijn. Verhalen uit diezelfde tijd zijn heel anders: daar gebeuren dingen zonder moreel commentaar. In de Bijbel vinden we het leven van Abraham beschreven én Gods commentaar erop. Dit is een unieke eigenschap van het Oude Testament.

 

Koran anders

Abraham kwam uit de omgeving die we nu kennen als Irak. Hij was een Semiet, een raciale groep waar tot op de dag van vandaag zowel joden als Arabieren en sommige Ethiopiërs bij horen. Ur was de hoofdstad van een groots, hoogontwikkeld en deels geletterd rijk, Soemerië. God droeg Abraham op Izak te offeren. Het bijzondere was dat God een ander offer gaf – een blik vooruit op het offer van Christus. De Koran verandert het verhaal echter en legt Hagars zoon Ismaël op het altaar in plaats van Izak. En dit verhaal is niet het enige waarin de Koran dingen verandert. Het Oude en Nieuwe Testament zijn geordende vertellingen; de verhalen hebben een begin, een midden en een eind. Het punt is dat de hoofdstukken (of soera’s) van de Koran niet geordend zijn naar onderwerp of verhaal, maar naar lengte.

 

Geen verbond in de Koran

Moslims geloven ook in het belang van Mozes, of Musa, zoals hij in het Arabisch genoemd wordt. De Koran bevat ook een rechtssysteem dat mensen vertelt hoe ze moeten leven. Maar hij zegt niets over een verbond, over een relatie tussen een persoonlijk te kennen God en Zijn volk. Voor moslims bestaat er gewoonweg geen enkel verbond, en dat is een essentieel verschil. In het Oude en Nieuwe Testament wordt de relatie tussen God en Zijn volk in de analogie van het huwelijk gezet; dit is uniek.

 

Monotheïsme

Henotheïsme is de idee dat elk volk maar één god zou moeten vereren in plaats van verschillende goden. De oude Egyptenaren hadden vele goden. De ketterse farao, zoals Achnaton soms genoemd wordt, gaf er maar één voor in de plaats, de Aton (de zonneschijf). Maar er was nog altijd geen universeel monotheïstisch concept dat suggereerde dat alle andere volken ook Aton moesten gaan vereren. Dus toen de Israëlieten stelden dat hun God de enige was, waren zij vernieuwers zonder weerga in de geschiedenis. Vanuit theologisch perspectief is het de ware God Die Zichzelf openbaart aan een uitverkoren volk, en zo moeten we dit zien.

 

Waar zijn al die goden?

Waar vinden we in onze eeuw nog aanbidders van Zeus, Jupiter, Baäl, Isis of Wodan? Maar er zijn nog altijd miljoenen joden en het christendom is de grootste godsdienst in de wereld van vandaag. De wending naar het secularisme in de 20e eeuw en de gemengde huwelijken met niet-joden hebben meer schade toegebracht aan de godsdienst van het joodse volk dan alle Assyrische heersers, Seleucidische koningen, kruisvaarders en nazi’s bij elkaar. Veel joden zijn vandaag de dag ongelovig, maar terwijl velen hun jodendom verliezen door gemengde huwelijken, blijven ook veel joodse groepen, vooral in Amerika, loyaal aan de theologisch conservatieve vormen van de joodse godsdienst.

 

Christendom en Christus

Het christendom is de enige monotheïstische godsdienst die naar zijn grondlegger, Jezus Christus, is genoemd. Jodendom is genoemd naar een volk, de joden. Islam is Arabisch voor ‘onderwerping’ en is dus een theologische aanduiding. De verbinding tussen christen en christendom is het allerbelangrijkste. Dat maakt de christelijke religie uniek. In deze godsdienst draait het om een persoon, en niet primair om allerlei regels over hoe je zou moeten leven.

 

Persoonlijke band met God

Alleen het christendom heeft de leer van de drie-eenheid. In het jodendom en de islam wordt men gered door gehoorzaamheid aan de wet. Het idee God persoonlijk te kennen is afwezig binnen de islam. Men vindt het soefisme syncretisch, want het lijkt elementen te ontlenen aan de middeleeuwse christelijke monastieke traditie en waarschijnlijk ook aan het boeddhisme. In zowel het jodendom als de islam wordt niemand gered door een persoon. Men komt in de hemel door zijn eigen rechtvaardige daden en het doen van de wet.

 

Genade, verzoening en vergeving

De joden worden niet door Abraham gered. Ook de moslims worden niet gered door wat Mohammed tijdens zijn leven deed. Genade is het onderscheidende kenmerk van het christendom, hoewel dat impliciet ook al in het Oude Testament aanwezig is. Het geboorteverhaal van Jezus is zeer bijzonder en uniek; we kennen de verhalen van het volwassen leven van Abraham en Mohammed, maar niet de details van hun geboorte. De idee van verzoening, van het offer voor de zonde, is nadrukkelijk aanwezig in het Oude Testament. Maar dit offer moest telkens opnieuw gebracht worden. Met Christus is het eens en voor altijd voor iedereen genoeg. Verzoening en vergeving zijn totaal onbekend in de islam.

 

Mensen van het Boek

In tegenstelling tot het jodendom menen christenen dat Gods openbaring nu compleet is. En in tegenstelling tot de islam menen zij dat de openbaring een persoon is en niet een rechtssysteem. Moslims noemen joden en christenen de ‘mensen van het Boek’, daarom hebben ze een bijzondere status binnen de islam. In ons leerstuk van de sola scriptura lijken we inderdaad sterk op de joden en de moslims.

 

Botsing van beschavingen

Één van de bekendste theorieën over de internationale betrekkingen is de clash of civilizations, uitgewerkt door Samuel P. Huntington. Volgens hem zou religie een belangrijke rol gaan spelen in conflicten. Hij meende in het bijzonder dat de islam ‘bloedige grenzen’ kent en dat een botsing tussen de islamitische wereld en het christelijke Westen onvermijdelijk was. Op 9/11 dachten hij en vele anderen dat deze theorie werkelijkheid werd. Osama bin Laden gelooft op een bepaalde manier ook in deze theorie. Hij zet de wereld van het geloof, de dar al-islam, tegenover die van het ongeloof, de dar al-harb, een wereld die geleid wordt door de tot kruistochten geneigde Verenigde Staten.

 

De wereld wordt steeds religieuzer…

De islam verbindt kerk (moskee) en staat. Bin Laden en anderen zien de hele islamitische wereld – de umma – als één reusachtige moslimstaat. Het herstel van het kalifaat, het grote islamitische rijk van de 7e tot de 20e eeuw, is één van hun expliciete doelen. Politiek gezien kent dit idee grote problemen. Want wat is het Westen? Denken we nu werkelijk dat Amerika en Frankrijk hetzelfde zijn? Fransen en Amerikanen zouden dat in alle toonaarden ontkennen. Een ander probleem is de ‘secularisatiethese’, dat bij de voortgaande ontwikkeling en modernisering van de wereld de religie zou verdwijnen. Nu slikken dezelfde experts hun woorden in! De wereld wordt namelijk alleen maar religieuzer! Dat niet alleen, de religie die zich het snelst verspreidt, is het christendom, de godsdienst waarvan sociologen zeiden dat die spoedig zou verdwijnen.

 

…Behalve West-Europa

Alleen West-Europa lijkt wat dit betreft een uitzondering. Daar is het christendom sterk in verval, en grote gebieden van Europa zijn wat het aantal christenen betreft veel dunner bevolkt dan grote delen van Afrika. Europa heeft tegenwoordig zendelingen nodig. Grote delen van het zogenaamd christelijke Westen zijn dus alles behalve christelijk! Alleen de Verenigde Staten past in het patroon van het ‘christelijke Westen’. Hoewel de Amerikaanse evangelicale beweging indrukwekkend krachtig is, zien veel leden in Amerika dat veel somberder in. Zij beweren dat het heel moeilijk is om een land met zo’n hoog abortuscijfer (1,3 miljoen abortussen per jaar) als een christelijk land te zien.

 

Scheiding kerk en staat

Gods volk vormt een kerk en niet een of andere staat. Terwijl Bin Laden en de zijnen alle moslims tot een politiek-geestelijke eenheid wil smeden, kunnen wij dat niet met de westerse wereld doen. Wij hebben scheiding tussen kerk en staat. Dit alles betekent dat elke theorie die een ‘christelijk’ Westen tegenover een ‘islamitisch’ Oosten zet theologisch zeer problematisch is, vooral nu de kerk sterker wordt in niet-Westerse landen. Het westen wordt hoe langer hoe meer seculier, en christenen wonen vaak in landen waar ze een vervolgde minderheid vormen. De islam zoekt bekeerlingen in dezelfde gebieden waar de kerk groeit. Wanneer we dit vanuit theologisch oogpunt bekijken, dan is dat zeker niet toevallig. In veel gebieden in de wereld zijn mensen verblind door materialisme en een seculier en egocentrisch wereldbeeld. De moderniteit is in dergelijke gebieden vaak de vijand van de kerk. In het grootste deel van de wereld zijn gewone mensen echter nog altijd religieus aangelegd.

 

Breuklijnen in Nigeria en Indonesië

Breuklijnen, gebieden waar christendom en islam elkaar geografisch overlappen, zijn er in Nigeria en Indonesië. Vaak vinden de gruwelijke botsingen plaats juist in die Nigeriaanse provincies waar een moslimmeerderheid de islamitische wet, de sharia, wil invoeren. Sommige gematigde moslims verafschuwen dit alles. Terwijl de huidige president van Iran gezien wordt als een islamitische extremist, wijst een voormalige Iraanse president, Mohammed Khatami, een onderdrukkende en gewelddadige benadering af. Toen hij aan de macht was, probeerde hij (vaak tevergeefs) het land te liberaliseren.

 

Gedeelde strijd

Wanneer het om ethische kwesties gaat, zoals abortus, dan staan moslims vaak aan dezelfde kant als christenen. Francis Schaeffer noemde dit gedeelde strijd, en we mogen dankbaar zijn dat christenen in veel van dit soort zaken niet alleen vechten tegen de toenemende decadentie. Kijken we echter naar de mondiale situatie, dan is de islam in heel de wereld net zo’n geestelijke rivaal van het christendom als het materialisme in het Westen. We zijn in het Westen zo gewend geraakt aan de postmoderne brij dat we vergeten hoeveel mensen er nog zijn die, net als christenen, geloven in de idee van absolute waarheid.

 

Bron: Weblog van Martijn de Groot